Kielellisen viestin tuottamisesta ja tulkinnasta

7. luento 4.4.2006

 

Kielellisen viestin – eli lausuman tai tekstin – tuottaminen ja tulkinta perustuu tietoon, joka on vain osittain kielellistä.

 

 

a) Aikapaikkainen puhetilanne

 

à deiksis

puheaktipronominit (1. ja 2. persoonan pronominit)

demonstratiivideiksis

 

 

- inklusiivinen ja eksklusiivinen mon. 1. persoonan pronomini

 

 

b) Tekstuaalinen konteksti eli koteksti

 

à koherenssi ja koheesio

 

à koheesiokeinoja

 

 

 

Tehtävät 1 ja 2

 

c) Sosiaalinen situaatio – sosiaalinen deiksis

 

 

Tehtäviä

 

1) Olet junassa. Miten pyydät itsellesi vierasta henkilö nostamaan painavan matkalaukkusi hyllylle, jos

a)      olet nuori  ja K = nuori

b)      olet nuori ja K = selvästi vanhempi

c)      olet keski-ikäinen ja K = keski-ikäinen

d)      olet vanha ja K = nuori

 

2)

a)      Miten tervehdit miespuolista professoria?

b)      Miten tervehdit naispuolista lehtoria?

c)      Miten tervehdit opiskelukaveria?

d)      Miten kysyt kelloa vieraalta samanikäiseltä naiselta/mieheltä?

e)      Miten kysyt kelloa vieraalta, itseäsi vanhemmalta naiselta/mieheltä?

 

d) Keskustelukonteksti

 

 

Tehtäviä

 

1) Tapaat tutun, ja tervehdit häntä sanomalla: Hei, mitä kuuluu? – Mitä odotat vastaukseksi?

 

2) Miten lopetat puhelun

a)      tutun kanssa?

b)      vieraan, vanhemman ihmisen kanssa?

 

 

e) Yhteinen yksityinen tieto

 

 

 

Tehtävä

 

Keskustelu laitoksen keittiössä, paikalla Anu ja Kimmo. Laitos sijaitsi siihen aikaan Fabianinkatu 28:ssa, jossa oli mittava homeongelma. Kimmo kertoi, että laitoksella pidettäisiin seuraavana päivänä seminaari, johon oli tulossa joukko ihmisiä TKK:n informaatiotekniikan laboratorioista. Seminaarin yksi tarkoitus olisi löytää mahdollisia meidän ja TKK:laisten välisiä yhteistyöhankkeita. Olimme juuri keskustelleet väitöskirjani etenemisestä, jolloin Kimmo sanoi:

 

K: Tosiaan, sinähän voisit huomenna tulla esittelemään työtäsi TKK:laisille. Siis huomenna laitoksen luentosalissa, yhdeltä.

 

A: En oikein tiiä. En taida uskaltaa tulla sinne.

 

K: Kyllä uskallat. Avataan ikkuna.

 

 

f) Yhteinen yleinen tieto

 

 

Tehtävä

 

Ketä/keitä teitittelet ja minkälaisissa tilanteissa?

 

 


Esimerkki 1

 

a) Etsi kaikki referantiaaliset NP:t – mitkä niistä ovat definiittisiä, mitkä indefiniittisiä?

b) Etsi kaikki kohesiiviset linkit / sidokset

 

 

Jarmo hirvimettällä

 

1) Olipa kerran Jarmo, joka oli hirvimettällä. 2) Hän näki hirven, hän otti kiväärin. 3) Ja niin kuolleena maassa makasi nuppa. 4) Jarmo nauroi ja lähti vetämään pakettiautollaan solalle nuppaa. 5) Jarmon kaverit eivät saaneet mitään, paitsi Erkki sai vasan. 6) Sitten Jarmo lähti kotiin Toyota Hiacellaan, jossa oli 100 Hv. 7) Jarmo söi kotona makkaraa ja joi kaljaa.

 

8) Aamulla Jarmo korjasi Hiaceaan. 9) Hän viritti sitä niin siihen tuli 111 Hv. 10) Jarmo lähti hirvimettään. 11) Hiacen nopeus oli 120 km/h. 12) Jarmo näki, kun hirvi hyppäsi tielle ja Jarmo ajoi ojaan. 13) Niin Jarmo katsoi, että Hiace oli lytyssä. 14) Erkki tuli traktorilla. 14) Sen merkki oli Valmet. 15) Erkki veti Hiacen pois ojasta. 16) Sitten Jarmo vei Hiacen korjaamolle. 17) Jarmo osti uuden auton, sen merkki oli Mersu. 18) Mersussa oli 150 Hv. 19) Jarmo meni kotiin.

 

(Eetu, 3lk. http://www.vesaiset.fi/HTML/lastenkirjoituksia.htm)

 

 


Esimerkki 2

Merkitse kaikki kohesiiviset linkit. Mitä voit sanoa tekstin koherenssista?

 

1) Ostin Fordin. 2) Auto, jolla presidentti Tarja Halonen ajoi Valkoiseen taloon vieraillessaan presidentti Bushin luona, oli musta. 3) Mustasta englannista on käyty laajaa keskustelua Amerikassa. 4) Presidenttien väliset keskustelut päättyivät viime viikolla. 5) Viikossa on seitsemän päivää. 6) Joka päivä minun täytyy ruokkia kissani. 7) Kissoilla on neljä jalkaa. 8) Kissa nukkuu mielellään sohvalla. 9) Sohvat ovat kalliita.