Yliopistoille OPETUSMINISTERIÖN TUTKIJAKOULUMÄÄRÄ-RAHOJEN HAKUOHJE Viite: Opetusministeriön kirje yliopistoille ja Suomen Akatemialle (189/528/2000/15.12.2000) Tausta Valtioneuvoston hyväksymässä koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmassa vuosille 1999 - 2004 todetaan, että tutkijakoulujen määräaikaisuus, kilpailuun perustuva valintaprosessi, yhteistyö ja valtakunnallisuus vakiinnutetaan ja koulutus suunnataan aloittaisen tohtorien tarpeen mukaan. Tutkijankoulutuksessa otetaan huomioon yhteiskunnan taloudelliset, kulttuuriset ja sosiaaliset tarpeet. Kehittämissuunnitelman mukaan tutkijakoulujärjestelmää laajennetaan niin, että tutkijakouluista tulee keskeinen väylä tohtorintutkintoon. Ensimmäiset opetusministeriön nimeämät tutkijakoulut aloittivat toimintansa 1.1.1995. Toinen kierros tutkijakoulujen laajentamiseksi ja uusien perustamiseksi käytiin vuoden 1995 alkupuolella, ja silloin perustetut uudet koulut aloittivat toimintansa saman vuoden syksyllä. Tutkimusrahoituksen lisärahoitusohjelmaan 1997-1999 sisältyi määräraha tutkijakoulujen toiminnan kehittämiseen ja laajentamiseen sekä uusien tutkijakoulujen aloittamiseen. Määrärahalla aloitettiin 1998 alussa uusia tutkijakouluja ja laajennettiin vanhoja. Vuonna 1999 alkoi tutkijakoulujärjestelmän toinen nelivuotiskausi. Tutkijakoulujärjestelmän toiminnan tavoitteiksi asetettiin: - tutkijankoulutuksen laadun ja tasokkuuden kohoaminen - tutkijankoulutuksen tehostaminen ja väittelyiän alentaminen - tutkijanuran ammattimaistuminen - jatkokoulutuksen suunnitelmallisuuden lisääntyminen - yliopistojen ja tutkimuslaitosten yhteistyön lisääntyminen - tutkimustyön ohjaamisvastuun selkeytyminen - kansainvälisen koulutus- ja tutkimusyhteistyön lisääntyminen Tutkijakoulujärjestelmää kehitettäessä otetaan huomioon tohtorien tarve eri tieteenaloilla. Tavoitteena on edelleen lisätä tutkijankoulutuksen systemaattisuutta ja monipuolisuutta. Erityisesti pyritään edistämään nuorten ja naisten mahdollisuuksia päästä tutkijanuralle. Koulutuksen tulee liittyä läheisesti yliopistojen omiin vahvoihin tutkimusaloihin, tutkimuksen huippuyksiköihin tai toimiviin tutkimusverkostoihin. Tavoitteena on tukea monitieteisiä tutkimusverkostoja, joissa on riittävän vahvoja yksittäisiä tutkimusryhmiä. Tutkijakouluissa voi olla mukana yliopistojen ulkopuolisia tahoja ja päätoimisia tutkijaopiskelijoita myös yliopistojen ulkopuolisella rahoituksella. Yhteistyötä yliopistojen, tutkimuslaitosten ja elinkeinoelämän välillä tulee edelleen lisätä sekä kansallisesti että kansainvälisesti. VUODEN 2001 HAKU Vuonna 2001 on vapaasti haettavana ne 278 tutkijaopiskelijapaikkaa, jotka vapautuvat vuoden 1998 alussa aloittaneiden tutkijakoulujen nelivuotiskauden päättyessä. Sen lisäksi vuoden 2002 budjettiin on alustavasti hyväksytty 100 uutta tietoteollisuuteen suunnattua tutkijaopiskelijapaikkaa. Suomen Akatemia arvioi tutkijakouluja koskevien esitysten tieteellisen tason ja niissä annetun tutkijankoulutuksen laadun ja suunnitelmallisuuden. Opetusministeriö tekee rahoitusta koskevat päätöksensä syksyllä 2001. Rahoitus on suunniteltu nelivuotiseksi alkaen vuoden 2002 alusta. Opetusministeriön kirjeeseen viitaten Suomen Akatemia pyytää yliopistoilta esityksiä, jotka voivat koskea 1. uusien tutkijakoulujen perustamista 2. vuonna 2001 päättyvien tutkijakoulujen rahoituksen jatkamista 3. vuonna 1999 (tai aiemmin) aloittaneiden tutkijakoulujen laajentamista tai uudelleen organisoimista Kohdissa 2 ja 3 mainituilta tutkijakouluilta pyydetään myös raporttia tuloksellisuuden arviointia varten. Esitykset tulee tehdä seuraavia ohjeita noudattaen: I TUTKIJAKOULUN TOIMINTA-AJATUS JA TOIMINNAN ORGANISOINTI - tutkijakoulun nimi suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi - tutkijakoulun toiminta-ajatus lyhyesti luonnehdittuna - selkeä maininta siitä, mihin rahoitusta haetaan (uuden tutkijakoulun perustaminen, nykyisen tutkijakoulun jatkaminen, laajentaminen, uudelleen organisoiminen) - kuvaus siitä, miten tutkijakoulu on organisoitu - vastuullinen yliopisto ja kuvaus yhteistyöstä toiminnassa mukana olevien yliopistojen ja muiden organisaatioiden kanssa - vastuullisen johtajan nimi ja tehtävät (liitteenä ansioluettelo) - johtoryhmän kokoonpano ja tehtävät - erityiset perustelut esitettävän tutkijakoulun tarpeelle mukaan luettuna arvio ja perustelut tohtorien tarpeesta suunnitellun tutkijakoulun edustamalla alalla (sisältäen karkean arvion väitelleiden sukupuoli- ja ikäjakaumasta) II TOIMINTASUUNNITELMA 2002-2005 - selvitys siitä, miten tutkijakoulu aikoo toteuttaa tutkijakoulujärjestelmälle asetetut tavoitteet - selvitys opetus- ja ohjausjärjestelyistä - selvitys mahdollisen koordinaattorin tehtävistä - selvitys siitä, miten tutkijakoulu edistää naisten tutkijanuran esteiden poistamista ja tasapainoisen sukupuolijakauman saavuttamista suunnitellun tutkijakoulun edustamalla alalla - selvitys tutkijakoulun kansainvälisestä yhteistyöstä III RESURSSISUUNNITELMA - opetusministeriöltä haettavien tutkijaopiskelijapaikkojen lukumäärä ja mahdollinen koordinaattori - arvio tutkijakoulun tuloista ja menoista eriteltynä opetusministeriön, Suomen Akatemian, yliopistojen ja muiden rahoittajien osuuksiin - arvio koulun kokopäiväisten jatko-opiskelijoiden lukumäärästä Raportti nykyisen tutkijakoulun toiminnasta Jatkorahoitusta hakevilta pyydetään edellä esitetyn lisäksi raporttia tutkijakoulun toiminnasta. Suomen Akatemia arvioi jatkorahoituksen kohdalla tutkijakoulun tason ja tuloksellisuuden ja pyytää tutkijakoulun toiminnasta raporttia - päättyvien, jatkorahoitusta hakevien tutkijakoulujen osalta vuosilta 1998-2000 ja - vuonna 1999 (tai aiemmin) alkaneiden, laajentamista tai uudelleen organisoimista hakevien tutkijakoulujen osalta vuosilta 1999-2000. Raportin tulee sisältää ainakin seuraavat tiedot: I TUTKIJAKOULUN TOIMINTA-AJATUS JA TOIMINNAN ORGANISOINTI Tietoja pyydetään uudelleen, jos muutoksia (ks. edellä). II TUTKIJAKOULUN TOIMINTA 1. Tiedot tutkijaopiskelijoista - valintamenettely- ja perusteet sekä tiedot hakijamääristä ja täytettävinä olleista paikoista (lisäksi kuvaus mahdollisen varalistan käytöstä) - luettelo kaikista tutkijaopiskelijoista: - nimi, sukupuoli, syntymävuosi - perustutkinto ja sen suoritusvuosi - tutkijakouluun liittymisvuosi ja -kuukausi ja opiskeluaika tutkijakoulussa kuukausina - yliopisto, tutkimusala, väitöskirjan ohjaaja(t) - mahdollinen lisensiaatin tutkinto ja sen suoritusvuosi - tohtorin tutkinnon suoritusvuosi tai arvioitu väittelyajankohta - päätoimisten ja sivutoimisten tutkijaopiskelijoiden rahoitus (opetusministeriön tutkijaopiskelijapaikka, Akatemian A20-tutkijankoulutuspaikka, Akatemian hankerahoitus, yliopisto, säätiö, elinkeinoelämä, jne.) - työn ohessa opiskelevat - keskeyttäneiden opiskelijoiden lukumäärä ja keskeyttämisen syy, mikäli se on tiedossa - tiedot tohtorin tutkinnon suorittaneiden lukumäärästä ja sijoittumisesta (esim. yliopisto, tutkimuslaitos, elinkeinoelämä, ulkomaat) 2. Selvitys opetus- ja ohjausjärjestelyistä - luettelo ohjaajista, joista nimi, tutkinto, asema yliopistossa/muussa tutkimusorganisaatiossa - järjestetyistä kursseista nimi, opintoviikko- tai tuntimäärä ja opiskelijamäärä - tiedot opiskelijoiden työskentelystä ja kurssi/konferenssimatkoista ulkomaille - mahdolliset muut koulutus- ja ohjausjärjestelyt 3. Tutkijakoulun rahoitus - opetusministeriön rahoitus (tutkijankoulutuspaikat, koordinaattori) - Suomen Akatemian rahoitus eriteltynä (A20-paikat, hankerahoitus, tutkijatohtoripaikat, kurssirahat, ym.) - yliopistojen rahoitus - muu rahoitus (myös ulkomainen) - opetusministeriön rahoittamien tutkijaopiskelijoiden palvelussuhteiden kesto ja palkkaperuste (myös mahdolliset palkanlisät) 4. Kansallinen ja kansainvälinen yhteistyö - miten yhteistyö ja koordinaatio kansallisella ja kansainvälisellä tasolla on toteutettu (yliopistot, toiset tutkijakoulut, elinkeinoelämä jne.) III KUVAUS TUTKIJAKOULUN OPISKELIJOIDEN TIETEELLISESTÄ JULKAISUTOIMINNASTA - tutkijakoulusta valmistuneet väitöskirjat (väittelijän ja väitöskirjan nimi, väitösajankohta, kk ja vuosi) - selvitys tutkijakoulun opiskelijoiden muusta julkaisutoiminnasta (asiantuntijajärjestelmää käyttävissä suomalaisissa/kansainvälisissä tieteellisissä aikakauskirjoissa julkaistut artikkelit, Suomessa tai muualla julkaistut monografiat) - tutkijakoulun opiskelijoiden konferenssiesitelmien ja -postereiden määrä IV TUTKIJAKOULUN ITSEARVIOINTI Analyysi tutkijakoulun vahvuuksista, heikkouksista, uhista ja mahdollisuuksista koskien ainakin seuraavia asioita: - miten tutkijakoulu on oman käsityksensä mukaan onnistunut tutkijakoulujärjestelmän tavoitteiden toteuttamisessa - mitkä syyt ovat mahdollisesti haitanneet tavoitteiden saavuttamista - miten tutkijakoulu on onnistunut toteuttamaan opetus- ja ohjausjärjestelyt - yhteistyö tutkijakoulun sisällä (koskee erityisesti verkostokouluja) - mahdolliset tutkijakoulujärjestelmän kehittämisehdotukset ESITYSTEN TOIMITTAMINEN Tutkijakoulusta vastaava yliopisto toimittaa edellä esitettyjen ohjeiden mukaan laaditut suomen- tai ruotsinkieliset esitykset toimikunnittain lajiteltuna Suomen Akatemiaan. Esityksissä tulee olla luettelo yhteistyöyliopistoista ja -organisaatioista. Esityksillä haetaan vain opetusministeriön määrärahaa A18 tutkijaopiskelijapaikkoihin ja mahdollisiin koordinaattoreihin. Mahdollista Suomen Akatemian tukea koskeva hakemus tehdään vasta opetusministeriön tekemän päätöksen jälkeen. Opetusministeriö tekee rahoitusta koskevat päätöksensä syksyllä 2001. Vuoden 2002 alussa tullaan järjestämään seuraava hakukierros, jolloin haettavana on noin 1000 tutkijaopiskelijapaikkaa. Esitykset toimitetaan kahdeksana kappaleena osoitteella Suomen Akatemia Kirjaamo PL 99, 00501 Helsinki viimeistään 2. päivänä huhtikuuta 2001 klo 16.15 Suomen Akatemiassa lisätietoja antavat tiedesihteerit: - Katri Haila (biotieteiden ja ympäristön tutkimuksen yksikkö) puh. (09) 77488 216 katri.haila@aka.fi - Raija Matikainen (kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen yksikkö) puh. (09) 77488 232 raija.matikainen@aka.fi - Mirja Vihma-Kaurinkoski (luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen yksikkö ) puh. (09) 77488 266 mirja.vihma-kaurinkoski@aka.fi - Tellervo Raijas (terveyden tutkimuksen yksikkö) puh. (09) 77488 245 tellervo.raijas@aka.fi Tutkijakoulumäärärahojen hakua koskevista periaatteellisista asioista saa tietoa myös pääsihteeri Liisa Savuselta, puh. (09) 77488 223 liisa.savunen@aka.fi. Opetusministeriössä tutkijakouluja koskeviin kysymyksiin vastaa ylitarkastaja Marja Pulkkinen, puh. (09) 1341 7223 marja.pulkkinen@minedu.fi. Tutkimusjohtaja Anneli Pauli Pääsihteeri Liisa Savunen TIEDOKSI: Opetusministeriö, johtaja Arvo Jäppinen Opetusministeriö, johtaja Markku Mattila Opetusministeriö, ylitarkastaja Marja Pulkkinen Opetusministeriö, johtaja Marja Simonsuuri-Sorsa Nykyisten tutkijakoulujen johtajat