HAKEMUS
1 TUTKIJAKOULUN TOIMINTA-AJATUS JA TOIMINNAN ORGANISOINTI
(korkeintaan kaksi sivua)
Luvun 1 tiedot tulee täyttää lomakkeeseen, joka on rtf-muodossa Suomen Akatemian verkkosivuilla osoitteessa www.aka.fi > Lomakkeet.
1.1 Tutkijakoulun perustiedot
Graduate School of Language Technology in Finland |
1.2 Tutkijakoulun vastuullinen johtaja
Yleisen kielitieteen laitos, Humanistinen tiedekunta, Helsingin yliopisto |
Hakemuksen liitteenä tulee olla tutkijakoulun vastuullisen johtajan ansioluettelo.
1.3 Hakemuksen luonne
uuden tutkijakoulun perustaminen nykyisen tutkijakoulun jatkorahoitus
1.4 Haettavien tutkijaopiskelijapaikkojen määrä 5
1.5 Nykyinen tutkijaopiskelijoiden määrä
Opetusministeriön rahoittamien paikkojen määrä (2002-2005) 5
Opetusministeriön rahoittamien paikkojen määrä (2003-2006) 0
Muiden päätoimisten tutkijaopiskelijoiden määrä (2004) 1
Muiden kuin päätoimisten opiskelijoiden määrä (2004) 11
1.6 Tutkijakoulun toiminta-ajatus lyhyesti
KIT-tutkijakoulu on kieliteknologian monitieteinen, valtakunnallinen tutkijakoulu, joka toimisi osana muotoutuvaa pohjoismaista kieliteknologian tutkijakoulutusta. Sen pyrkimyksenä on kasvattaa uusi kieliteknologian ja sen lähiaineiden tutkijoiden ja opettajien sukupolvi, joka on entistä paremmin valmentautunut laadukkaaseen monitieteiseen tutkimukseen ja yhteistoimintaan eri tieteiden kesken ja siten turvaisi kansalliset tarpeet ja alan kehittymisen tulevaisuudessa.
1.7 Tutkijakoulun tutkimusalat Akatemian tutkimusalaluokituksen mukaan 5110, 5270
1.8 Tutkijakoulun taustaorganisaatiot
Helsingin yliopisto |
Helsingin yliopisto |
Teknillinen korkeakoulu |
Tampereen yliopisto |
Jyväskylän yliopisto |
Joensuun yliopisto |
Tampereen teknillinen yliopisto Turun yliopisto Oulun yliopisto Åbo Akademi |
1.9 Tutkijakoulun toiminnan organisointi, johdon ja taustaorganisaatioiden työnjako
KIT-tutkijakoululla on:
(1) johtaja (Koskenniemi),
(2) osa-aikainen oto koordinaattori (Hanna Westerlund, jolle ei ollut rahoitusta, mutta joka on hoitanut yhdessä pohjoismaisin rahoin palkattujen ),
(3) johtoryhmä (ks. al), jossa edustaja ja hänen henkilökohtainen varahenkilönsä kultakin monitieteisen tutkijakoulun pääalaueelta: (a) kieliteknologia, kielitiede, dialogi ja kääntäminen; (b) tietojenkäsittelytieteet; (c) oppivat järjestelmät kielen mallinnuksessa; (d) puheteknologia, signaalinkäsittely ja fonetiikka; (e) tiedonhaku, indeksointi ja tekstien luokitus; (f) kieliteknologia-avusteinen kielen oppiminen ja opettaminen; (g) kognitio ja ihmisen kielen käsittelyn mallintaminen); johtokuntaan nimetään myös yritysmaailman edustaja,
(4) tutkijakoulutettavien keskuudestaan valitsema kurssin vanhin, joka osallistuu johtoryhmän kokouksiin ja työskentelyyn puheoikeudella ja
(5) tutkijakoulutettavien säännölliset kokoukset.
Tutkijakoulun johtoryhmä täydentää tarvittaessa itseään yllä mainittujen periaatteiden puitteissa, jos sen jäsen tai varajäsen on pysyvästi estynyt osallistumasta työskentelyyn.
1.10 Johtoryhmän kokoonpano
Nimi ja virka-asema |
|
Helsingin yliopisto |
|
Helsingin yliopisto |
|
Teknillinen korkeakoulu |
|
Teknillinen korkeakoulu |
|
Tampereen yliopisto |
|
Jyväskylän yliopisto |
|
Turun yliopisto |
|
|
1.11 Johtoryhmän tehtävät
Johtoryhmän tehtävänä on: (1) hyväksyä tutkijakoulun ohjaajapooliin mahdollisia uusia jäseniä, (2) koordinoida yhteistyötä tutkijakoulun ja paikallistason sekä muiden, erityisesti kansainvälisten yhteistyötahojen kanssa, (3) päättää tutkijakoulun varoilla pidettävistä kursseista, (4) päättää niistä perusteista, joilla tutkijaopiskelijoita valitaan kouluun sekä tehdä opiskelijoiden valinta, (5) arvioida opiskelijoiden menestymistä ja ohjausta sekä ryhtyä tarvittaessa toimenpiteisiin, (6) päättää rahoitussuunnitelmasta ja tehdä vuosiraportti. Johtoryhmä voi tarvittaessa kokoontua myös sähköpostitse, puhelimitse tai videoneuvotteluyhteyden kautta.