Yliopiston etusivulle Suomeksi
Helsingin yliopisto
Kurssin harjoitukset

Yhteystiedot:

Osoite:
Yleisen kielitieteen laitos
PL 9
Siltavuorenpenger 20A
00014 Helsingin yliopisto

Puhelin: +358 (09) 1911 (vaihde)
Faksi: +358 (09) 191 29307

HUOM! Useimpien tehtävien suoritusta varten täytyy olla voimassa oleva käyttölupa johonkin unix-ympäristöön.

Jokaiseen kurssin luentopäivään liittyy joukko tehtäviä. Kurssin suoritus tapahtuu tekemällä nämä tehtävät. Päivän tehtävät ilmestyvät verkkoon viimeistään jonkin aikaa luennon jälkeen.

Tehtävien palautuspäivä on kaksi päivää julkaisun jälkeen. Hätätapauksissa saattaa saada lisäaikaa pyytämällä.

Kurssin suorittamiseksi täytyy tehdä vähintään puolet tehtävistä, eli saada puolet tehtävien yhteispistemäärästä. Tehtävät palautetaan sähköpostitse(ei liitteitä) osoitteeseen ctl130-teacher@ling.helsinki.fi.

Tehtävien pisteytystä voi tarkastella täällä.
Tunnus: ctl130 Salasana: 2005k
Suojauksen tarkoitus on estää webcrawlereita ja vastaavia löytämästä tietoja.

Kurssin harjoitukset arvostellaan asteikolla 0-2, jossa

0 - Vastaus väärä tai ei vastattu ollenkaan.

1 - Vastaus ei oikein, mutta sinnepäin. Yrittäminenkin palkitaan.

2 - Vastaus oikein.

Tehtävien suorittamiseksi sinun tarvitsee muodostaa SSH-yhteys Venus-palvelimelle. Tarkempia ohjeita saat SSH-yhteys-sivulta.

Kurssin tehtävät:

Ensimmäisen luennon harjoitukset

Palautuspäivä 19.1.

  1. Miten vaihdat salasanasi? Minkälainen uuden salasanan tulee olla?
  2. Mikä ero on palvelimella ja työasemalla? Vastaa lyhyesti.
  3. Mitä tekee ohjelma echo? Selviää kokeilemalla ja tutkimalla man-sivuja.
  4. Keksi jokin äärimmäisen epäkäytännöllinen tapa mennä hakemistoon /usr/lib/
  5. Kirjautuessasi palvelimelle löydät itsesi hakemistosta jonka nimi lyhennetään ~-merkillä. Missä tämä hakemisto sijaitsee eli mikä on sen absoluuttinen osoite? Mikä hakemisto tämä ~-hakemisto mahtaisi olla?
  6. Tutki mitä tekevät:
    cd /
    cd ~
    cd
    cd .
    cd ..

Toisen luennon harjoitukset

Palautuspäivä 20.1.

  1. Mitä ohjelma tree tekee? Mitä hyötyä siitä on? Millä optiolla saat sen näyttämään vain hakemistoja? Mitä muita hyödyllisiä optioita tällä ohjelmalla on?
  2. Suunnittele hakemistopuu "opinnot", johon voisit sijoittaa eri kursseihin liittyviä tehtäviä. (Tee puusta omasta mielestäsi looginen.) Millä komennoilla saisit sen aikaan?
  3. Cat-komentoa voidaan käyttää yhdessä more-komennon kanssa tekstitiedostojen lukemiseen - esimerkiksi venukselta löytyvää alice11.txt:tä voidaan lukea komennolla
    cat /ling/corp/demo/alice11.txt | more
    Mitä more tekee? Miten se eroaa komennosta less (jota voidaan käyttää samaan tapaan)?
  4. Millä käskyllä kopioisit edellisessä tehtävässä mainitun alice11.txt-tiedoston kotihakemistossasi olevaan alihakemistoon korpukset?
  5. Mitä mahtavat olla jokaisesta hakemistosta löytyvät piilohakemistot . ja .. ?
  6. Miten voit itse tehdä piilotiedostoja ja -hakemistoja?

Kolmannen luennon harjoitukset

Palautuspäivä 21.1.

  1. Luo hakemisto tällä kurssilla luotaville tiedostoille. (Jos olet jo luonut hakemiston tätä varten, voit käyttää myös sitä.) Luo Emacs:illa hakemistoon tiedosto komentoja.txt, joka sisältää mielestäsi tärkeimmät tähän asti käydyistä komennoista. (Riittää, kun kirjoitat vastaukseesi käyttämäsi komennot komentotulkissa ja Emacs:in sisällä.) Käytä tehtävässä Emacs:in tekstimoodia (komento emacs -nw )
  2. Luo edellisen tehtävän hakemistoon alihakemisto kokeilua. Kopioi edellisessä tehtävässä luomasi tiedosto tähän alihakemistoon. Voitko tuhota alihakemiston sisältöineen? Miten?
  3. Tutki, mitä komento
    echo 'Tästä komennosta onkin paljon hyötyä' > kommentteja.txt
    tekee.
  4. Mitä komento echo -e 'Hei maailma!\nTäällä ollaan.' tekee?
  5. Edellisen tehtävän komennon argumentti on ympäröity heittomerkein. Miksi? Onko tämä tarpeellista?
  6. Mitä wc-komento tekee? Käytä sitä johonkin tiedostoosi.

Neljännen luennon harjoitukset

Palautuspäivä 22.1.

Etänä suorittavat huomio: joissakin tehtävissä käytettäviä tiedostoja ei välttämättä löydy kaikkien yliopistojen palvelimilta. Jos jokin tehtävä tuntuu hämärältä, voit ottaa yhteyttä kurssiassistenttiin tai soveltaa tehtävää omaan unix-ympäristöösi.

  1. Luo Emacs:illa public_html-hakemistoosi kaunis runo (runo.txt). Aihe on vapaa. Olennaisinta on, että muutkin voivat ihailla tätä teostasi web-selaimen avulla menemällä osoitteeseen http://www.ling.helsinki.fi/~tunnus/runo.txt (missä tunnus on oma käyttäjätunnuksesi).
  2. Kopioi tehtävässä 13 tekemäsi lunttilappu (komentoja.txt) nimelle luntti.txt public_html-hakemistoon luomaasi alihakemistoon salaisuudet. Aseta tiedoston ja alihakemiston oikeudet siten, että selaimella näkee tiedoston sisälle (http://www.ling.helsinki.fi/~tunnus/salaisuudet/luntti.txt), mutta ei saa listaa hakemiston sisällöstä (http://www.ling.helsinki.fi/~tunnus/salaisuudet/). (Vihje: koeta ensin saada sekä hakemiston että tiedoston sisältö näkymään selaimen läpi.)
  3. Teet eräässä unix-komennossasi virheen. Millä näppäinyhdistelmällä saat komennon lopetettua? Entä, jos haluat Emacs:issa keskeyttää jo aloittamasi komentoyhdistelmän?
  4. Komento cat nimet.txt | grep "Matti" etsii kaikki Matit tiedostosta nimet.txt. Vaan mitä tekee komento cat nimet.txt | tr 'a-zåäö' 'A-ZÅÄÖ' ?
  5. Mitä ohjelma nimeltä antiword tekee? Entä unrtf? Mitä hyötyä näistä voisi olla?
  6. Venuksella hakemistossa /usr/share/doc/mhonarc/ on kasa mystisiä tiedostoja. Muodosta komento joka listaa kaikki tämän hakemiston txt-päätteiset tiedostot ja ohjaa listan tiedostoon lista.lst kotihakemistossasi. Mitäköhän gz-päätteiset tiedostot oikein mahtavat olla? Koeta arvata tai päätellä.
    Huom! Tehtävässä virhe! Ko. hakemistossa ei ole yhtään .txt -tiedostoja. Kokeilkaa vaikka .html -tiedostoilla.

Viidennen luennon harjoitukset

Palautuspäivä 23.1.

  1. Kirjaudu sisään Venukselle useita kertoja yhtaikaa. Tarkastele, millaisia prosesseja sisäänkirjautumisesi aiheuttavat.
  2. Testaa prosessinhallintaa:
    • Aloita työ man man.
    • Keskeytä työ odotustilaan.
    • Aloita työ man less.
    • Keskeytä sekin.
    • Mitä sanoo komento jobs?
    • Mitä sanoo komento ps?
    • Siirrä työ etualalle. Mitä tapahtui?
    • Käynnistä työ man man uudelleen, keskeytä se ja tapa se.
    • Onko sinulla jäljellä joitain töitä (jobs)?
  3. Tänään luennolla käytetty WinaXe on X-window-serveri. Kerro lyhyesti mihin tätä ohjelmaa oikein tarvitaan.
  4. Mitä head- ja tail-ohjelmat tekevät? Selitä (itsellesi), mitä tulostuu komennolla cat /ling/corp/demo/alice11.txt | head -15 | tail -3
  5. Tutki, mitä komento rev tekee. Mitä hyötyä siitä voisi olla?
  6. Kaksipuoleista tulostusta varten mpage-komennolle pitää syöttää optiot -1, -t ja -o. Katso komennon ohjesivuilta mitä nämä optiot oikein tarkoittavat. Mistä tulostettava tieto oikein tulee mpage-komennolle?

Kuudennen luennon harjoitukset

Palautuspäivä 26.1.

  1. Mitä hyötyä aliaksista oikein on? Määrittele joku alias josta on itsellesi hyötyä. Lisää se .bashrc-tiedoston loppuun ja kokeile että se toimii.
  2. Mitä diff-ohjelma tekee? Käytä sitä joihinkin kahteen tiedostoon kotihakemistossasi tai web-sivuillasi. (Esimerkiksi runo.txt ja runo.txt~, jos kirjoitit runosi Emacs:illa.)
  3. Mitä w-komento tekee? Seulo komennon tulosteesta jonkun tietyn käyttäjän tiedot.
  4. Kokeile WeirdMind-ohjelmaa (löytyy kurssisivuston SSH-osiosta). Mitä hyötyä tästä ohjelmasta on? Löysitkö vikoja?
  5. Millä komennolla voisit lähettää jonkin komennon tulosteen sähköpostina vaikkapa omaan postilaatikkoosi?
  6. Info-sivujen pääsivulta löytyy mystinen ohjelmapaketti nimeltä textutils. (Pääset sen infosivuihin suoraan käskyllä info textutils.) Ota selvää, millaisia ohjelmia osio "Output of entire files" sisältää.

Hae laitoksen sivuilta:

Yleisen kielitieteen laitos | Humanistinen tiedekunta | Helsingin yliopisto
Copyright © 2003-2004 Helsingin yliopisto. Kaikki oikeudet pidätetään.